Mobiloptimering

Teknologien indenfor online markedsføring er i konstant udvikling. Dermed ændrer måden hvorpå man skal begå sig på Google som virksomhed, sig også. Google udarbejder nye algortimer næsten hver år, og opdatere dem alle sammen løbende. Derfor er der en del at se til, hvis man som virksomhed ønsker at rangere højt på søgeresultaterne på Google.

Det nyeste skud på stammen er Googles seneste opdatering af deres algoritme. Denne bliver også kaldt “mobilegeddon”, da alle frygtede lanceringen d. 21 april 2015. Mange var i tvivl om, om deres website overhovedet var mobilvenlig, og derfor ville falde drastisk i rangering.

Denne opdatering skal sikre brugernes oplevelse – selv når de anvender en mobil enhed. Brugervenlighed har været en faktor i Googles algoritme i flere år. Websites der er optimerede til mobile enheder er generelt belvet rangeret højere, i søgninger der er blevet foretaget på mobilen, sammenlignet med websites der ikke er det.

Fremadrettet vil Google i højere grad anvende mobilvenlighed som en rankingfaktor, end hvad de har gjort hidtil. Dette skyldes stigning i anvendelse af mobile enheder. Der har været en markant boost i brugen af disse. Derfor tilpasser Google sig den ændrede kultur, for at give brugerne den mest optimale oplevelse.

Hvordan mobiloptimerer man sit website?

Det er hurtigt at vurdere hvorvidt ens website er mobilvenligt – for enten er dét mobilvenligt, ellers er det ikke. Derfor findes der ikke nogen grader af mobilvenlighed, og man bliver nødt til at sætte alt ind, for at et mobilventligt website.

Google har under et “Google Hangout” nævnt nogle få faktorer, som vil indikere hvorvidt et website er mobiloptimeret. Herunder er der nogle tips til, hvad du skal gøre for at mobiloptimere dit website:

  • Links på siden skal have en vis afstand
  • Anvend små skrifstørrelser
  • Sørg for at indholdet er læsbart
  • Opsæt dine viewport-indstilliner korrekt

Hvis du har foretaget disse ting på dit website, kan du let tjekke på Google om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej.

Fokus på applikationer

Ligesom at der er et større brug af internet på mobile enheder, er tiden der bliver brugt på applikationer også stigende. Derfor vil Google også ligge et fokus her – fremadrettet vil de anvende oplysninger fra indekserede applikationer. Disse oplysninger skal bruges som en faktor, hvor man fremadrettet kan få vist søgeresultater, der indeholder applikationer. Hermed vil en søgning på fx. fast food kunne give et resultat på en applikation fra en fast food restaurant.

Dette er en god nyhed for mange virksomheder, hvor deres eneste produkt er en applikation. Hermed får de helt nye muligheder for, at blive fundet på Google.