Du kan styrke din organisation og organisationsudvikling på mange forskellige måder, blandt andet ved at få en konsulent ud at kigge på din virksomhed, og derefter give dig tips til, hvordan du efterfølgende kan ændre den til det bedre. 

Få en konsulent ud

Der findes mange forskellige konsulentvirksomheder og uafhængige konsulenter, som tager ud i virksomheder, for at hjælpe med at ændre kulturen og gennemføre forandringsprocesser. Du kan for eksempel få hjælp af Dispuk, der hjælper med organisationsudvikling:

“DISPUK tilbyder bistand i forhold til alle typer af organisatoriske problemstillinger:

  • Styrkelse af afdelinger, grupper og/eller af hele organisationen / arbejdspladsen
  • Styrkelse af lederteamet
  • Arbejde med konflikter; afklaring og eventuelt forbedring af en dårlig stemning
  • Strategiprocesser
  • Lokalt arrangerede lederuddannelser
  • Coaching og supervision til personer og grupper på alle niveauer i organisationen
  • Innovationsprocesser
  • Fusionsprocesser
  • Konsultation og personaleudvikling
  • Styrkelse af sammenhængs- og identitetskraften på arbejdspladsen”

Som man kan se i ovenstående citat fra Dispuks hjemmeside, kan man få hjælp til næsten alle processer, som man prøver at igangsætte og gennemføre.

5506590104_fc5bea0e4c_b

Få hjælp til at gennemføre ting

Det er ofte svært at gennemføre større tiltag eller forandringer i en virksomhed, og det er desværre ofte medarbejderne, der er det største problem. Mange medarbejdere er nemlig så trætte af forandringer i forbindelse med arbejdsopgaver, kollega- og lederskift og lignende. Det kan både skyldes, at det er trættende hele tiden at skulle stå klar til forandringer, og måske fordi det er forandringer, der bliver hevet medarbejderne ned over hovedet, uden de selv har noget at skulle have sagt – hvilket ofte er sagen. Hvis medarbejderne er vant til, at cheferne beslutter sig for at indføre forandringer, ender man til sidst et sted, hvor medarbejderne ikke længere gider lege med. Her kan det være en stor fordel at have en udefrakommende med, som kan agere mellemmand mellem medarbejderne og ledelsen.