Med danskernes stigende brug af internettet er der dukket en masse affiliate virksomheder op i mange forskellige brancher. Men hvad er en affiliate virksomhed egentlig?

Affiliate virksomheder

En affiliate virksomheds formål er at skaffe leads, kliks eller salg til andre virksomheder. De skaffer altså kunder til andre virksomheder, og tager sig betalt for denne service. De fungerer som en slags marketingtiltag for deres kunder. Hvis virksomheder ikke er specielt dygtige til at markedsføre sig selv, kan det være et glimrende tiltag at benytte en affiliate virksomhed. En affiliate virksomhed er som regel en lille del af en større marketingplan, som virksomheder benytter sig af.

Helt simpelt fungerer det på den måde at affiliate virksomheden tager sig betalt for enten, pris-pr-klik, betaling-pr-salg, eller betaling-pr-lead. Det er altid en aftale mellem de to virksomheder, hvorledes og hvor meget betaling der er pr. kunde.

  • Pris-pr-klik fungerer på den måde, at annoncøren betaler affiliate virksomheden for en vis mængde trafik på sin hjemmeside. Affiliate virksomheden viderestiller altså den potentielle kunde til annoncørens hjemmeside.

  • Pris-pr-lead fungerer stort set på samme måde, her kræves dog en større forpligtelse fra den potentielle kunde. Det kan f.eks. være at tilmelde sig et nyhedsbrev, oprette et login eller lignende.

  • Pris-pr-salg er også meget lige til, her betaler annoncøren hvert salg forårsaget af affiliate virksomheden. Affiliate virksomheden tager typisk en fastsat del af produktets salgspris.

Udlejningspris.dk

Teltudlejningspris.dk er et godt dansk eksempel på en affiliate virksomhed. Virksomheden har især specialiseret sig inden for udlejning af festtelte. Den fungerer altså som en slags mellemled, mellem kunden som har brug for et telt, og udlejeren af telte. Udlejningspris.dk har et samarbejde med mange af landets teltudlejningsfirmaer. Så når kunden laver en forespørgsel på et telt hos Udlejningspris.dk, videredistribueres forespørgslen til samarbejdspartnerne, som hver især nu kan give et tilbud på opgaven. Kunden får de bedste tilbud tilbage, og kan nu frit sammenligne tilbuddene og vælge det bedste. På den måde spare kunden tid på researchen, og ender også op med det bedste tilbud på markedet.