Der er mange holdninger til kaffe, og hvor sundt det er for dig. Forskning viser dog, at kaffe kan være med til, at forebrygge kræft og sukkersyge og kan hjælpe dig med, at holde den slanke linje. Hvorvidt det er sundt for kroppen eller ej, afhænger i høj grad af hvor stort dit kaffeforbrug er.

Du skal moderere dit forbrug

De fleste forskere peger i dag på, at moderate mængder af kaffe faktisk er sundt, mens et stort forbrug er mindre sundt, og i ekstreme tilfælde ligefrem usundt for dig. Grunden til at forskere overhovedet interesserer sig så meget for kaffe, skyldes kaffens mest aktive stof koffein. Koffein virker ved at have en opkvikkende effekt. Når man taler om koffein, vil det ofte lede tankerne hen på kaffe skyldes det, at kaffeplanten har en høj koncentration. Koffein findes dog også i en række andre produkter som te, kakao og visse læske- og energidrikke, og du rent faktisk få næsten lige så meget koffein ved, at spise 100 g mørk chokolade som ved at drikke en kop kaffe.

Det er primært koffeinen  der er skyld i de knap så gode egenskaber ved kaffe, og sundhedsmyndighederne anbefaler, at man holder sig til 3 ture forbi kaffeautomater om dagen.

Kaffe kan øge udholdenheden

Koffein stimulerer centralnervesystemet, hvilket indebærer, at du føler dig mere vågen og koncentreret, og at du får en hurtigere reaktionsevne.
Desuden tyder meget på, at koffein kan øge vores udholdenhed, hvilket kan medvirke til at kaffe i større mængder kan påvirke idrætspræstationer, og koffein blev faktisk først taget af World Anti-Doping Agency (WADA) listen over forbudte dopingstoffer. Man tester dog fortsat for det ved dopingtests for at holde øje med, om idrætspersoner bruger det i præstationsfremmende øjemed, og det er ikke utænkeligt, at koffein kommer tilbage på dopinglisten, så det kan betale sig at følge med i udviklingen.

Beskytter mod kraft og sukkersyge

Kaffens høje indhold af antioxidanter, og især den med navnet chlorogensyre menes at kunne beskytte imod kræft. Forskning viser at kaffe specifikt kan beskytte imod kræft i tyktarm, endetarm, leveren, æggestokkene samt i mund og hals.
Kaffe kan også beskytte imod udviklingen af type-2 diabetes, som er den type diabetes, som hyppigst indtræffer i voksenlivet, grundet overvægt eller mangel på fysisk aktivitet. Sygdommen er dog også arveligt betinget. Forskerne har i flere store undersøgelser fundet omvendt sammenhæng mellem kaffeforbrug og risiko for at udvikle sygdommen.

Du kan derfor med god samvittighed trække dine 3 kopper kaffe om dagen fra kaffeautomaten.